Απόκτηση ακαδημαϊκής διδακτικής εμπειρίας σε νέους επιστήμονες κατόχους διδακτορικού, εντεταλμένοι διδάσκοντες/ουσες – πρώην «407», ακαδημαϊκοί υπότροφοι ή/και απλήρωτοι υποψήφιοι διδάκτορες στα πλαίσια επικουρικού έργου. Το καθεστώς μαύρης, ανασφάλιστης εργασίας – και στην καλύτερη – επισφάλειας εντός των δημόσιων πανεπιστημιακών ιδρυμάτων της χώρας είναι σκανδαλώδες. Διαφορετικό όνομα και εργασιακή σχέση – με ό,τι συνεπάγεται αυτό – για την ίδια ακριβώς εργασία που εντείνει το ήδη επισφαλές καθεστώς εργασίας μας εντός των ιδρυμάτων. Διαφορετικό όνομα και εργασιακή σχέση για την ίδια ακριβώς εργασία για να αποκρυφθεί εντέχνως η χρόνια και δίχως προηγούμενο υποχρηματοδότηση και υποστελέχωση εντός των ιδρυμάτων. Διαφορετικό όνομα και εργασιακή σχέση για την ίδια εργασία με αυτή των μόνιμων διδασκόντων/ουσων εντός των ιδρυμάτων αλλά χωρίς δικαιώματα. Συμβασιούχοι και επισφαλώς εργαζόμενοι καλύπτουν το 20% των αναγκών διδασκαλίας με τον αριθμό τους να φτάνει τους 1.800 τη στιγμή που οι μόνιμοι διδάσκοντες (μέλη ΔΕΠ/λοιπό προσωπικό) είναι μόλις 9.600.
Το πρόγραμμα «Απόκτησης ακαδημαϊκής διδακτικής εμπειρίας» ξεκίνησε με το ΕΣΠΑ 2014-2020 και προσπαθεί σε μεγάλο βαθμό να αντικαταστήσει το επισφαλές καθεστώς των συμβασιούχων εντεταλμένων διδασκόντων – πρώην 407 και να υποκρύψει τη σχέση εξαρτημένης εργασίας των κάθε λογής διδασκόντων με το ίδιο το πανεπιστήμιο. Πρόκειται για προγράμματα που καλύπτονται από ευρωπαϊκούς πόρους στα πλαίσια των ΕΣΠΑ και άρα συμβαδίζουν με τις πάγιες πολιτικές επιδιώξεις ΕΕ – κυβέρνησης – κεφαλαίου στην παιδεία και την εργασία. Αποδοτικότερη και χωρίς δικαιώματα εργασία για τη μέγιστη κερδοφορία και διαμόρφωση ενός σύγχρονου πανεπιστημίου με λειτουργία, έρευνα και γνώση στα μέτρα της αγοράς για την ίδια την αγορά.
Βάσει του νέου ΕΣΠΑ 2021-2027, το πρόγραμμα «Απόκτηση ακαδημαϊκής διδακτικής εμπειρίας» αφορά το διάστημα από το 2ο τρίμηνο του 2024 μέχρι και το 4ο τρίμηνο του 2027 με προϋπολογισμό συνολικού ύψους 75 εκ. ευρώ. Την απερχόμενη ακαδημαϊκή χρονιά η εν λόγω δράση έτρεξε μόνο για το εαρινό (!) εξάμηνο με την γενική προκήρυξη προς τους κατά τόπους ΕΛΚΕ να δημοσιεύεται στις 29/09/2023 με προϋπολογισμό 25 εκ. ευρώ και εκτίμηση για ανάγκη κάλυψης 1.132 θέσεων (!!). Και ενώ τα νούμερα μιλάνε από μόνα τους και οι προσλήψεις λάμπουν δια της απουσίας τους, η προκήρυξη, παρότι αφορά πάνω από 1.000 άτομα, δεν ορίζει παρά ένα υποτυπώδες πλαίσιο σχετικά με τους όρους των προσκλήσεων που υποχρεούνται να δημοσιεύσουν τα ιδρύματα προς τους/τις εντεταλμένους/ες διδάσκοντες/ουσες που θέλουν να προσλάβουν. Το εκάστοτε ίδρυμα, καθώς και ο αντίστοιχος ΕΛΚΕ, έχουν την πλήρη εξουσία να διαμορφώνουν ανενόχλητοι το καθεστώς απασχόλησης ορίζοντας τη διάρκεια της σύμβασης, το αντικείμενο αυτής κλπ κατά το δοκούν.
Περί προγράμματος «Απόκτηση ακαδημαϊκής διδακτικής εμπειρίας» ΕΣΠΑ 2021 – 2027
Καθεστώς εργασίας
Δύναται η σύναψη συμβάσεων έργου όπου ο/η εργαζόμενος-η διατηρεί μπλοκάκι ως ελεύθερος επαγγελματίας και αυτοασφαλίζεται ή η σύναψη συμβάσεων ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου – ΙΔΟΧ μερικούς ή πλήρους απασχόλησης. Ωστόσο τα περισσότερα ιδρύματα απορρίπτουν τη σύμβαση εργασίας και συνάπτουν μόνο έργου. Πρόκειται για άγνοια της διαφοροποίησης μεταξύ σύμβασης έργου και σύμβασης εργασίας ή για εσκεμμένη πρακτική;
Στην περίπτωση και μόνο της σύμβασης εργασίας αποδεικνύεται η εξαρτημένη σχέση εργασίας, εφαρμόζονται οι διατάξεις της εργατικής νομοθεσίας και εξασφαλίζονται βασικά εργασιακά δικαιώματα (επίδομα ανεργίας εφόσον ο εργαζόμενος πληροί τις προϋποθέσεις, δυνατότητα άδειας εγκυμοσύνης-μητρότητας κλπ). Έτσι στη σύμβαση εργασίας ο εργαζόμενος παρέχει αυτή καθ’ αυτή την εργασία του έναντι καταβολής μισθού χωρίς περαιτέρω ευθύνη για την επίτευξη ορισμένου δι’ αυτής αποτελέσματος ενώ στη σύμβαση έργου αντικείμενο εργασίας είναι το αποτέλεσμα αυτής (παραδοτέο).
Χρονική διάρκεια σύμβασης
Βάσει της προκήρυξης τα ιδρύματα οφείλουν να αναφέρουν στη σύμβαση τη χρονική διάρκεια αυτής. Ωστόσο οι αρμόδιοι ΕΛΚΕ μεταφράζουν τη χρονική διάρκεια σε ακαδημαϊκά εξάμηνα (!) και όχι σε πραγματικό χρόνο και φροντίζουν να ενημερώσουν για την υποχρέωση των υποψηφίων να εργαστούν κανονικά το Σεπτέμβρη ανασφάλιστοι/ες και χωρίς καμία σχέση εργασίας! Οι προκηρύξεις σχεδόν όλων των τμημάτων αναφέρουν χαρακτηριστικά: «Οι ημερομηνίες έναρξης και λήξης της Σύμβασης συνάδουν με την έναρξη των ακαδημαϊκών εξαμήνων και τη λήξη των περιόδων εξετάσεων των εξαμήνων, σύμφωνα με το ακαδημαϊκό ημερολόγιο του Χ Πανεπιστημίου, συμπεριλαμβανομένης και της επαναληπτικής εξεταστικής περιόδου του Σεπτεμβρίου για το ακαδημαϊκό έτος 2023-2024» και «η διεξαγωγή εξετάσεων και η τελική βαθμολόγηση των φοιτητών κατά την εξεταστική περίοδο του Σεπτεμβρίου 2024 περιλαμβάνεται στις υποχρεώσεις και ευθύνες του ωφελούμενου ανεξαρτήτως της διάρκειας ή της μορφής της σύμβασης». Σημειώνεται ότι στην περίπτωση σύναψης ΙΔΟΧ στη σύμβαση οφείλει να αναγράφεται ξεκάθαρα η χρονική διάρκεια της σύμβασης, το ωράριο κλπ.
Αμοιβή
Ο υπολογισμός των αμοιβών γίνεται με βάση τη διάρκεια του εξαμήνου ανά ίδρυμα και το είδος της σύμβασης (έργου ή εργασίας πλήρους/μερικής απασχόλησης) και όχι το φόρτο εργασίας, την πραγματική διάρκεια απασχόλησης και το πλήθος των μαθημάτων του αντίστοιχου γνωστικού αντικειμένου στο οποίο θα απασχοληθεί ο διδάσκοντας. Ωστόσο κάθε εξάμηνο περιλαμβάνει τουλάχιστον δεκατρείς (13) πλήρεις εβδομάδες διδασκαλίας και υποχρεωτικά μαθήματα κάθε προγράμματος σπουδών δεν υπολείπονται των τριάντα εννέα (39) διδακτικών ωρών. Ακόμη οι εντεταλμένοι διδάσκοντες καλούνται να διεκπεραιώσουν το ίδιο έργο για κάθε μάθημα ανεξαρτήτως μορφής σύμβασης με την τυπική διάρκεια του εξαμήνου, κυμαινόμενο από 3,5 έως και 5,5 μήνες, να αλλάζει ανά ίδρυμα ανεξάρτητα από την υποχρέωση των 13 διαλέξεων.
Καταβολή δεδουλευμένων
Η καταβολή των δεδουλευμένων στις περισσότερες περιπτώσεις γίνεται μετά το πέρας και την επιτυχή ολοκλήρωση του έργου όπως ορίζεται με την αυτοδύναμη και πλήρη διδασκαλία του – των εν λόγω μαθημάτων του γνωστικού αντικειμένου στο οποίο έχει επιλεγεί ο υποψήφιος (διδασκαλία/εργαστήρια/εξέταση/επαναληπτική εξέταση κλπ.).
Αυθαιρεσίες και εκβιασμοί
Πολλές συμβάσεις έργου (πχ. Πανεπιστήμιο Πατρών) περιέχουν αντεργατικές διατάξεις περί μονομερούς λύσης της σύμβασης από τον εργοδότη ή μείωσης των αποδοχών σε έκτακτες περιπτώσεις όπως οι εκτεταμένες καταλήψεις. Οι αυθαιρεσίες όμως δε σταματούν εδώ, καθώς στα πανεπιστημιακά ιδρύματα της χώρας αφενός οι εργασιακές συνθήκες είναι αντίστοιχες γαλέρας αφετέρου κάθε βασικό δικαίωμα πάει περίπατο (άρνηση υπογραφής σύμβασης με επιφύλαξη κάθε νόμιμου δικαιώματος).
Πανεπιστήμια ιδρύματα εν έτη 2024
Όλα τα παραπάνω σκιαγραφούν ένα κάδρο πρωτόγνωρης επισφάλειας στα πανεπιστημιακά ιδρύματα της χώρας και ανασφάλιστης – μαύρης εργασίας όπως προκύπτει από τις υποχρεώσεις περί επαναληπτικών εξεταστικών στις προκηρύξεις των τμημάτων. Οι αντιφάσεις των προκηρύξεων και οι αυθαιρεσίες είναι εξόφθαλμες με τη Διαχειριστική αρχή, τους ΕΛΚΕ και τα ιδρύματα να μεταφράζουν την εργατική νομοθεσία κατά το δοκούν. Η άνιση μεταχείριση και αμοιβή για την ίδια εργασία από το διαφορετικό καθεστώς απασχόλησης μέχρι τον αποκλεισμό συναδέλφων/φισσων ώστε να μην συμπληρώσουν την απαιτούμενη προϋπηρεσία των 3 χρόνων για πλήρωση μόνιμης θέσης είναι γεγονός!
Όλα αποτελούν κομμάτια του ίδιου παζλ, της ίδιας αντι-εκπαιδευτικής και αντι-εργατικής πολιτικής που θέλει τα ιδρύματα χώρους πρωτόγνωρης επισφάλειας, «super market» γνώσης για λίγους, αποστειρωμένους χώρους δίχως εργασιακά και συνδικαλιστικά δικαιώματα, χώρους χωρίς την παραμικρή μορφή αντίστασης, με γνώση και έρευνα προσανατολισμένη στις ανάγκες της κερδοφορίας του κεφαλαίου και αποφοίτους στα μέτρα που ορίζει η αγορά με τα μορφωτικά και εργασιακά ικαιώματα να αποτελούν παρελθόν. Σε αυτά ακριβώς τα πλαίσια εντάσσεται η συνδικαλιστική δίωξη και εκδικητική δεύτερη απόλυση του συναδέλφου Δ.Α. αλλά και η στάση του ΙΚΥ που τολμά να ζητά πίσω 30.000 από υποψήφιους διδάκτορες γιατί δεν έχουν παραδώσει εμπρόθεσμα διατριβή! Η υποχρηματοδότηση και υποστελέχωση των ιδρυμάτων αποτελούν βασικά εργαλεία του παραπάνω σχεδιασμού αλλά και της αστικής πολιτικής που βάζει σε δεύτερη μοίρα τις ανάγκες μας σε Υγεία-Παιδεία-Εργασία-Αγαθά και δίνει χρηματοδοτήσεις με το τσουβάλι στους εξοπλισμούς και στην έρευνα για την πολεμική προετοιμασία!
Η ανακύκλωση της επισφάλειας των διδασκόντων/ουσων δεν είναι παρά ένα τέχνασμα, που δε μπορεί να κρύψει τη σημερινή απαράδεκτη κατάσταση διάλυσης του δημόσιου και δωρεάν πανεπιστημίου, ούτε να καλύψει τις πάγιες και διαρκείς ανάγκες και κενά των ιδρυμάτων ούτε την επιδίωξη για την εγκαθίδρυση των συγκεκριμένων σχέσεων και συνθηκών εργασίας! Με βασικό μας αίτημα την κατάργηση των πολιτικών που επιβάλλουν επισφαλείς σχέσεις εργασίας και διαλύουν τη δημόσια και δωρεάν εκπαίδευση παλεύουμε για δικαίωμα στη μόνιμη και σταθερή εργασία με υπογραφή Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας στην έρευνα και τη διδασκαλία καθώς και για την άμεση βελτίωση των συνθηκών εργασίας των εντεταλμένων διδασκόντων/ουσων και την κάλυψη όλων των συναδέλφων και συναδελφισσών μας!
Η άμεση αλλαγή των όρων και των διατάξεων των προκηρύξεων, η αντικατάσταση όλων των συμβάσεων με συμβάσεις ΙΔΟΧ, η κατάργηση των συμβάσεων έργου ως σχέση εργασίας που μεταξύ άλλων υποκρύπτει την εξαρτημένη σχέση εργασίας, η καταγγελία και καταδίκη για τις πάσης φύσεως αυθαιρεσίες καθώς και η στελέχωση των ιδρυμάτων δε μπορούν να συμβαδίσουν με το τωρινό πολιτικό σχεδιασμό κυβέρνησης και ΕΕ! Μόνο ένας άλλος σχεδιασμός για την εκπαίδευση συνολικά που να μπορεί να παρέχει ποιοτική εκπαίδευση στους φοιτητ(ρι)ες και να εξασφαλίζει μόνιμη και σταθερή εργασία με δικαιώματα μπορεί να απαντήσει στα προβλήματα του κλάδου μας!
Παλεύουμε για
- Ενιαία και έγκαιρη προδημοσίευση προκήρυξης της πράξης «Απόκτησης Ακαδημαικής Διδακτικής Εμπειρίας» που θα ορίζει μισθό, ωράριο, χρονική διάρκεια, ασφάλιση κλπ..
- Ορισμός συγκεκριμένου και ενιαίου πλαισίου για όλα τα ιδρύματα πανελλαδικά όσον αφορά το σύνολο των όρων.
- Πρόβλεψη για σύμβαση εργασίας ορισμένου χρόνου για όλους/ες τους/ις συμβασιούχους στη διδασκαλία.
- Κατάργηση των συμβάσεων έργου και των υποτροφιών.
- Αφαίρεση όλων των αντεργατικών διατάξεων στις προκηρύξεις.
- Συλλογική Σύμβαση Εργασίας στην Έρευνα και τη Διδασκαλία.
- Προσλήψεις μόνιμου προσωπικού στην έρευνα και τη διδασκαλία.
- Όχι στην ιδιωτικοποίηση των πανεπιστημίων, δημόσια και δωρεάν εκπαίδευση για όλους/ες.
- Αύξηση της κρατικής χρηματοδότησης για την Παιδεία και την Έρευνα στο ύψος των αναγκών των φοιτητ(ρι)ών και των εργαζόμενων.
- Όχι στην κατάργηση του άρθρου 16 – όχι στα ιδιωτικά πανεπιστήμια, όχι στο επιχειρηματικό πανεπιστήμιο.
- Απειθαρχία στους κανόνες της ΕΕ και του ΟΟΣΑ που επιβάλλουν την ελευθερία των επιχειρήσεων πάνω από την ελευθερία στην γνώση και την ζωή.
- Δουλειά για όλους – δουλειά με δικαιώματα. Πτυχία με αξία, μοναδική προϋπόθεση για δουλειά.
- Αυξήσεις τώρα για κάλυψη όλων των απωλειών και κάλυψης της ακρίβειας και του πληθωρισμού για να ζούμε με αξιοπρέπεια από το μισθό μας. Συλλογική σύμβαση εργασίας στην έρευνα για όλες τις κατηγορίες εργαζομένων με αυξημένο μισθό, ωράριο και ασφάλιση.
- Συγκρότηση του αναγκαίου, πλατιού πανεκπαιδευτικού μετώπου υπεράσπισης της δημόσιας παιδείας και απέναντι στο νέο νομοσχέδιο.
- Παλεύουμε η επιστημονική γνώση να είναι κοινωνικό αγαθό. Να παράγεται κάτω από δημόσιο έλεγχο και να είναι ελεύθερη στην κοινωνία.
- Μείωση του χρόνου εργασίας, 30ωρο-6ωρο-5μερο. Να καταργηθεί ο νόμος Χατζηδάκη και ο νόμος Γεωργιάδη και όλο το αντεργατικό πλαίσιο για τη «διευθέτηση» και την ρευστοποίηση του χρόνου εργασίας.
- Καμία εφαρμογή του νόμου Χατζηδάκη για τη λειτουργία των σωματείων. Όχι στις ηλεκτρονικές εκλογές και την εγγραφή στο ΓΕΜΗΣΟΕ.
Καλούμε σε
- Στάση εργασίας την Παρασκευή 12/07 από τις 12:00 μέχρι τις 15.00 και συγκέντρωση διαμαρτυρίας στις 12:00 στα Προπύλαια για την άμεση ανανέωση της σύμβασης του Δ. Αντωνίου και όλων των υπόλοιπων συμβασιούχων στις βιβλιοθήκες του ΕΚΠΑ, των οποίων οι συμβάσεις τους λήγουν 31/7.
- Παρέμβαση στη Σύνοδο Πρυτάνεων στις 18/07 στην Πάτρα για το ζήτημα «Απόκτησης Ακαδημαϊκής Εμπειρίας» και λοιπά θέματα.
- Συμμετοχή στην αντιπολεμική διαδήλωση στις 11/7 στις 7:00 μ.μ. στο Πάρκο Ελευθερίας (Μέγαρο Μουσικής) – πορεία στις πρεσβείες των ΗΠΑ και του Ισραήλ ενόψει της 75ης συνόδου του ΝΑΤΟ.
- Εκ νέου σύσκεψη των εντεταλμένων διδασκόντων/ουσων με το πρόγραμμα «Απόκτησης Ακαδημαϊκής Εμπειρίας» καθώς και λοιπούς/ες ενδιαφερόμενους/ες υποψηφίους/ες της επόμενης -εν αναμονή-προκήρυξης.